Direktlänk till inlägg 19 juni 2010

Ytterligare en tur österut!

Av Anders - 19 juni 2010 11:12

I tisdags var det åter igen en vardagsmatch och denna gången var det på IFK Ystads mycket trevliga hemma-arena. Namnet på anläggningen har tyvärr ramlat bort, men någonting säger mig att det är ungefär Sandskogens Idrottsplats. Om inte så föreslår jag att man döper om den till det...


IFK Ystad - Östra Torp 0-3


Jag kommer ihåg förra årets möte med Ystad och det var det absolut värsta väderförhållande jag varit med om. Det blåste kopiöst mycket och det regnade precis hela tiden. Blåsten i kombination med regnet betydde att det kändes som att regnet kom horisontellt utifrån havet som ligger bara ett stenkast från planen.

Detta året var det andra förutsättningar och när matchen drog igång sken solen som aldrig förr och det var fruktansvärt varmt. SKÖNT


Spelet var väl lite sådär i första halvlek. En hel del uppspel från Jysse från sin högerbacksplats. Han startade mycket bra och vi som satt på bänken skojade lite om att det var ett par snäpp bättre än ute i Hammenhög där man skulle kunna tro att det var första gången han spelade fotboll.

Vi äter oss in i matchen och inte en endaste gång känns det speciellt oroligt trots att det målmässigt är jämnt! Det sista som händer i första halvlek är att Marklund står rätt placerad och drar till med ett rungande (läs strumprullare) vänsterskott på en förlupen boll. 0-1 och det var ett så kallat psykologiskt mål!!


I andra halvlek blir det fortsatt bättre och bättre. Vi kommer fria med målvakten ett antal gånger, men den där sista skärpan och killerinstinkten vill inte infinna sig. Något för tränartrojkan att ta till sig och arbeta med kanske? Till slut tvingas Ystad trycka upp mer folk i banan i ett försök att jämna ut matchen och som så många gånger förr utnyttjas det av motståndarlaget. Extra kul att det är två mittfältare som tar löpen som det görs mål på i andra halvlek. Kaj och Mini gör vars ett bra mål och tillsammans med Marklunds i första halvlek så har vi alltså 3 mittfältsmål. Bra inför fortsättningen!!

För egen del kan jag berätta att det blev ett inhopp på dryga kvarten och det gick ett sus genom publiken när jag joggade in och ställde mig som forward. Det blev 2-3 minuter på topp innan jag fick order om att byta plats med Marklund. När ska tränare lära sig att jag egentligen är en striker av yppersta klass?? Det spelas ett VM i Sydafrika och hade Sverige varit med kan jag mycket väl tänka mig att Hamrén hade haft mig med i truppen som anfallare.


--------------------------------------------------------------


Stora Kalkugnen: 

Matchens behållning förutom atmosfären i det fina vädret var baltens skott på uppvärmningen som sabbade matchklockan... Vissa av siffrorna på det digitala uret försvann helt enkelt och de kom inte tillbaka förrän en bit in i matchen. Nu kan inte detta ge honom ett så ärofyllt pris som en stor kalkugn så istället får Oliver priset. Han gör det mesta bra även om man skulle vilja se honom ute i löparspåret mellan matcher och träningar så att flåset höjdes ett par snäpp.

Även om han missar mycket i matchen mot Ystad så tycker jag nog att han var den som höjde sig mest över mängden med mängder av chanser och "nästanchanser". I ärlighetens namn var det ingen som var riktigt bra!!

Lilla kalkugnen:

Åhus styr backlinjen föredömligt. Match efter match gör han ett bra jobb. När vi håller nollan så är det naturligtvis oftast backlinjen man hyllar, men det är lika mycket målvaktens och mittfältets förtjänst. Anfallets inblandning i vårt försvarsspel är oftast inte helt 100 så de får inte vara med i min hyllning till försvarsjobbet. Därför ger jag lilla kalkugnen till alla spelare utom anfallarna!!



Veckans sågning:

Regeln om att endast 1 person får stå upp i det tekniska området vid avbytarbåset är knepig. Jag kan förstå att domarna inte vill ha en hel bunke människor som står där och galer, men visst är regeln mycket märklig?? Vi har en huvudtränare och en assisterande tränare som båda oftast vill stå upp. De skymmer sikten som fan för oss som sitter så jag välkomnar domarens iver att följa regelboken. Som avbytare är det naturligtvis omöjligt att värma upp inom ett så litet avgränsat område och därför är man tillåten att komma och gå hur man vill. Kan inte tränarna göra samma sak? Om man nu måste stå upp under match så är det väl bara till att ställa sig en bit utanför området? Där får man nog stå upp hur mycket man vill, för inte har jag i alla fall värmt upp sittandes....


Alla blir vinnare om mitt förslag går igenom. Avbytarna kan se matchen, Domarna har inget att klaga på och tränarna kan stå upp 90 minuter.


Sen finns det kanske någon regel om att tränarna inte får gå utanför, men jag har aldrig hört en domare i divison 5 säga till en tränare att gå tillbaka och ställa sig i det tekniska området om han nu fått för sig att till exempel gå och prata med avbytarna som värmer upp... TÅL ATT TÄNKAS PÅ

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 6 juni 2010 10:06

Östra Torp - Skivarp 1-2 Efter att ha suttit på bänken i 90 minuter mot Hammenhög borta i Hillbilly-Land så var man väl inte på bästa humör. Den efterföljande matchen mot Skivarp skulle dessutom spelas på en torsdag i ojämn vecka. Ojämna veckor ...

Av Anders - 21 maj 2010 22:45

    Ser man till tabellen så är 3-3 ett mycket märkligt resultat och ser man till matchen så är jag villig att hålla med om att det inte var helt rättvist. Visst går fotboll ut på att göra mål och bevisligen så gjorde båda lagen lika många, men s...

Av Anders - 13 maj 2010 11:39

Till en början vill jag säga att jag inte hatar någon sport, det finns bara några sporter som intresserar mig mindre.     Ishockey har aldrig varit en sport som fascinerat mig särskilt mycket. Man tittar lite när det är OS och VM, men för övrig...

Av Anders - 8 maj 2010 14:19

Här kommer de senaste två matcherna !! Dubbelt så kul alltså   Östra Torp - Liga 06  3-0   En match där vi sedan förra säsongen var medvetna om att Liga 06 är ett spelande lag som i sina bästa stunder kan rulla runt bollen riktigt bra.   ...

Av Anders - 28 april 2010 12:27

Det kommer bara att bli en lätt liten spegling från Blentarpsmatchen eftersom jag istället för att vara på plats gick omkring i trädgården och botaniserade bland blommor och bin.   När jag fick reda på att vi vann blev jag naturligtvis glad, men ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards