Alla inlägg under maj 2010

Av Anders - 21 maj 2010 22:45



Ser man till tabellen så är 3-3 ett mycket märkligt resultat och ser man till matchen så är jag villig att hålla med om att det inte var helt rättvist. Visst går fotboll ut på att göra mål och bevisligen så gjorde båda lagen lika många, men sett till spelet så var vi värda att vinna.


Hammenhög skapade sina mål på frisparkar där vi agerar passivt i eget straffområde. Sånt straffar sig allt som oftast och så även i detta fallet.


1-0 efter bara 2 minuter och 1-1 efter 4. Vilken öppning på matchen!!!!


Lite kuriosa angående matchinramningen är att publikrekordet på Hammenhögs idrottsplats är 4919 personer och de futtiga 49 ungefär (Jag kan ha fel i min mycket grova uppskattning) utgör alltså cirka 1% av publikrekordet..... Undrar om det var regnet som höll publiken borta eller om det var gryningspyromanens illdåd för någon vecka sedan som gjorde att folk stannade hemma och vaktade sina hus???


När vi slår in 2-1 känns det bra. Vi håller i bollen på deras planhalva och spelar stundtals ett mycket fyndigt passningspel. Ofta med Philip Marklund och Kaj Nurmi inblandade på mitten. Hammenhög gör dock 2 mål innan domaren blåser för halvtidsvila och deras mål tillkommer på frisparkar som slås som lyror mot deras starka huvudspelare/bollvinnare.

Vad som sades i paus har jag ingen aning om för jag var ute på planen och sköt hårda frisparkar i krysset, men två byten gjordes. Viktor och Oliver kommer in på högerbacken respektive anfallet. Vi bygger upp spelet ganska bra i andra halvlek också och vi lyckas få in en boll när Anders får en eller tre tår på en boll som kommer från vänsterkanten. Bollen får en mycket lustig båge och till slut ligger den i nätmskorna.  Dessvärre plockas inläggen oftast ner av motståndarnas målvakt eller nickas bort av försvararna. Ju längre halvleken lider desto fler målchanser får vi och normalt gör vi ett par mål på de chanserna. Kanske var det det blöta underlaget som ställde till det framåt, eller så var det bara så att det inte var vår dag.

I slutet går vi ner på 3 backar för att skapa mer framåt och det är ytterst nära några gånger!!


För egen del blev det 0 minuter på planen och jag undrar om det är så att min killerinstinkt i boxen har missats helt av ledarstaben? För visst hade det varit bra med en spelare av min kaliber som är stark på huvudet i boxen i slutet när vi matar inlägg?? Det tycker jag att jag bevisat förr och inte kan det väl vara så att den förmågan försvunnit helt ur min kropp??

-----------------------------------------------


Stora Kalkugnen: Ett stort jobb och ett mål på kontot. Kaj Nurmi var jättebra på mitten. Framförallt i första halvek och störde motståndarna likväl som han skapade ytor för oss. Mycket bra insats


Lilla Kalkugnen: Jävligt svårt att dela ut denna veckans lilla kalkugn, men Martin Jönsson får den för 1 mål och 1 assist samt mängder med inlägg i andra halvlek


Sågningen går till Hammenhögs oförmåga att pumpa motståndarnas uppvärmningsbollar. Jag ger mig fan på att man är fullt medveten om att bollarna är under all kritik och att det är en taktik man har för att störa motståndarna. I de bortamatcher jag varit med i i år har vi fått värma upp med bollar som förutom att de var av blandade märken och sorter inte håller särskilt hög klass. Dessutom har hemmalagets bollar varit av samma sort allihop och sett väldigt välpumpade ut. OSPORTSLIGT!! I Smyge är det ingen skillnad på bollarna som vi och motståndarna värmer upp med



Festina Lente

Av Anders - 13 maj 2010 11:39

Till en början vill jag säga att jag inte hatar någon sport, det finns bara några sporter som intresserar mig mindre.



Ishockey har aldrig varit en sport som fascinerat mig särskilt mycket. Man tittar lite när det är OS och VM, men för övrigt ägnar jag inte många minuter på ett år åt den sporten. I alla fall inte framför TV:n. I tidningarna lusläser man ju sporten så visst fastnar en hel del ändå.


Igår satt jag i soffan och råkade slå på matchen mellan Finland och USA. Naturligtvis har jag läst i tidningarna om att den matchen betydde en hel del eftersom förloraren skulle behöva kvala sig kvar i A-VM.


En katastrof att Tyskland och Danmark går vidare på bekostnad av ett av storlagen, men det är kanske det som är charmen med sport?? David kan slå Goliat..... Dessutom två gånger om David är ett annat namn för Danmark.


Tillbaka till Finland - USA så kom jag på mig själv med att sitta och heja på USA. Antagligen ligger det i generna att man ska heja på det lag som möter finnarna i hockey. Varför skulle jag annars sitta och hålla på ett land som ligger på andra sidan Atlanten när Finland och Sverige delar en linje på kartan??

Efter matchen stod det klart att Finland klarade sig vidare med nöd och näppe och då kände jag att det kanske var bra att de vann så att Sverige har en möjlighet att piska Finland i ett senare skede av turneringen.


En av orsakerna till att jag inte har något speciellt intresse av hockey på is är att spelarna är så fruktansvärt korkade. Man kan ligga under med 1 mål när klockan står på 18:45 i sista perioden och då får en superkorkad 110-kilos bjässe för sig att han ska banka vett i en av  motståndarna?? Handlar det om att markera revir eller är det något annat primitivt som ligger bakom? Inte blir det bättre av att tränaren precis vinkat till målvakten att komma och byta så att man kan plocka in en utespelare istället. Vips så är matchen förlorad och man gavs inte ens möjlighet att spela 6 mot 5 pga att det slog slint i huvudet på en storväxt man....

Hade jag varit hockeytränare antar jag att jag varit flintskallig!!!


---------------------------------------


Idag spelar Östra Torp en på pappret mycket svår bortamatch mot Sjöbo och jag hoppas verkligen att serieledningen är intakt när pågarna vänder hemåt igen. En pinne skulle jag i alla fall på förhand vara nöjd med. Ibland måste man hata att förlora mer än man älskar att vinna och idag känns det som en sån dag.


Lycka till i Sjöbo kamrater

Av Anders - 8 maj 2010 14:19

Här kommer de senaste två matcherna !! Dubbelt så kul alltså


Östra Torp - Liga 06  3-0


En match där vi sedan förra säsongen var medvetna om att Liga 06 är ett spelande lag som i sina bästa stunder kan rulla runt bollen riktigt bra.


Eftersom vi hade de ordinarie mittbackarna Åhus och Mattsson avstängda blev det en nykomponerad backlinje. Jag hade ett samtal med Benny på lördagskvällen efter matchen mot Blentarp där han sa att jag skulle spela mittback mot Liga06. Jag var med i B-lagsmatchen på söndagen som mittback och skulle försöka byta bort ett arbetspass i veckan för att komma ut och träna. Dessvärre gick det inte att byta mitt pass eftersom halva personalstyrkan på gummifabriken går sjukskrivna och det skulle visa sig att det inte var jättelyckat. Det blev bänken för min del mot Liga 06 och mitt samtal med Benny gnagde lite i bakhuvudet.


Det ska sägas att lösningen med Viktor och Jysse som mittlås var jättelyckad. Speciellt Viktor gjorde en kanonmatch och låg rätt i position nästan hela tiden. Starkt!!


Mittfältet gör en strålande insats den första halvtimmen och det är Östra Torp som för matchen. Tyvärr utan att göra något mål trots ett par riktigt bra chanser.


1-0 skulle dock komma och det var Filip Zahn som hade kommit ner en bit i banan och därifrån driver runt deras vänsterback och bryter in i straffområdet. Nere vid kortlinjen spelas bollen på första stolpen och där kommer naturligtvis Anders Nilsson och slår in bollen. Ett till synes enkelt mål, men det är effektivt och ett mycket bra sätt att göra mål.


Halvtidsresultat: 1-0


I andra halvlek byts Bassi ut och Christian Andersson gör debut på hemmaplan. Alla på plats undrar säkert varför Krille språngnickade en boll 5 meter bredvid mål ur en vinkel som man inte ens matematiskt skulle kunna räkna in i mål, men som han sa efter matchen. hade jag fått in den hade det varit jävligt snyggt!!


2-0 signeras Martin "Märta" Jönsson som slår in en boll på bakre stolpen. Återigen assisterar Zahn.


3-0 kommer i slutet och det är Filip Zahn som nu lägger 1 mål till sina 2 assist. Lite fummel när han ska runda målvakten, men bollen slås i mål och 3-0 är ett faktum


Ett mycket gediget spel matchen igenom av Östra Torp!!!



Stora Kalkugnen: Matchens stora pris går till Philip Marklund som med sin låga tyngdpunkt gör motståndarna vansinniga. Påminner om Messi i kroppsform, men har väl en bit kvar att bevisa på planen innan man egentligen ska nämna de två i samma mening så jag tar tillbaka det igen ;)


Lilla Kalkugnen: Viktor Larsson som vikarierade på en av mittbacksplatserna gör det mesta rätt. När Jysse försöker ställa offside högt upp i banan så är det Viktor som räddar oss ett par gånger.


Veckans Sågning: Hela diskussionen på Firmans blogg med Anders Vedmar och Mats Svensson i huvudrollerna höll en väldigt låg nivå. Vem som var den västa kålsuparen kan diskuteras, men visst är det så att två personer som sitter som ordförande borde ha mer vett i skallen än att munhuggas på en blogg!!??


----------------------------


Behar - Östra Torp 1-4


Återigen var jag utanför truppen och då jag inte var på plats kan jag inte säga något om matchbilden.

Kul att våra anfallare gör mål och att vi inte släpper in så mycket!!!



Festina Lente

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards