Alla inlägg under augusti 2009

Av Anders - 31 augusti 2009 11:33

Vi börjar med förra veckan där jag sökte ett torg, ett namn, ett örike och ett statsöverhuvud


Glädjande nog har jag fått in rätta svar i de allra flesta fall. Tävlingen var ju skitlätt om man tänker efter.


De rätta svaren är:
Stortorget

Tor

Färöarna

Drottning Margrethe II av Danmark


Imponerande av Robin Nilsson att vara först in med rätt svar bara ca 10 minuter efter publicerad tävling. Han tar därmed ledningen tätt följd av Anders Vedmar.


Mindre imponerande av Märta som helt enkelt endast svarade med namnet på Tongas premiärminister.


Ställning efter 1 vecka


1. Robin Nilsson 10 poäng

2. Anders Vedmar 8 poäng

3. Glennemannen 6 poäng

4. Popetoteror (Peter på rövarspråket) 5 poäng

5. Cocarorololinone (Caroline på rövarspråket) 4 poäng

6. Julemand 3 poäng

7. Jensen 2 poäng

8. Alexandra M 1 poäng


-----------------------------------------------


Andra veckans tävling kan vara klurigare än man tror. Eller så är det egentligen skitlätt denna veckan med. Inte så mycket att googla utan det handlar mer om läsförståelse.



Alla vet förhoppningsvis hur vanliga stolpar till gatubelysning ser ut? Om en gata har 7 stolpar på ena sidan och 5 stolpar på andra sidan blir det 12 stycken stolpar.

Hur många ben har 4 helt vanliga och normala stolpar?



Skicka svaret som en kommentar till detta inlägg.

Lycka till

Av Anders - 24 augusti 2009 23:45

Välkomna till första veckan i min tävling!!

Publiceringstiden ligger nära deadline för att denna första vecka gynna nattugglorna.
Svårighetsgraden ligger väl någonstans mellan skitlätt och lätt. Jag kallar det mjukstart.


Jag hoppas att öl- och vin-konsumptionen i semestertiderna inte förstört allt för många små gråa celler, för då lär det bli svårt att klara 5 veckors intensivt tänkande.


Here we go



Stockholms blodbad ägde rum i Stockholm 1520. Vilket torg skedde ohygligheterna på?


Namnet på torget är tvådelat och i första delen gömmer sig ett mansnamn som är nummer 4 av 7 i en modern kalender.


Mansnamnet är även början på huvudstaden i ett litet örike och vem är statsöverhuvud i detta rike?




Jag söker alltså ett torg, ett mansnamn, ett örike och ett statsöverhuvud



Jag kräver läsbar stavning i svaren


Svara rätt och svara snabbt

Av Anders - 21 augusti 2009 12:36



Den tävling jag hade här på "Långsmala Funderingar" i början av året var mäkta populär och jag har nu bestämt mig för att en uppföljare ska få se dagens ljus.


Att anordna en tävling på internet är som att ge skolbarnen facit när det är dags för prov. Allt finns nämligen att slå upp på nätet om det inte är hemligstämplat och ligger långt inne i ett kassavalv hos FBI...

Det kommer därför att bli ungefär samma upplägg som sist. Hjärnan ska behöva gå på högvarv för att komma fram till de rätta svaren



Tävlingsregler


Tävlingen består av 5 deltävlingar som var och en varar i en vecka. Starten går av stapeln måndagen den 24:e augusti med första deltävlingen. Varje deltävling kommer att vara till söndag 23:59 

Varje måndag under tävlingens gång kommer det att presenteras en ny deltävling.


Viktig information till de som vill vara med och tävla är att skicka in svaren under de olika veckorna i samma namn.


Snabbaste svaren ger de högsta poängen så det kommer att löna sig att kika in på bloggen några gånger under måndagar för att så snabbt som möjligt kunna ta del av ledtrådarna som leder till deltävlingens rätta svar.


Varje vecka kommer det att delas ut poäng som fördelas som följande

10. 1:a

 8.  2:a

 6.  3:a

 5.  4:a

 4.  5:a

 3.  6:a

 2.  7:a

 1.  8:a


Max poäng ger alltså 50 poäng, men jag betvivlar att någon besitter så stora kunskaper att man tar hem varje deltävling..



Nu hoppas jag att ni tar denna tävling på största allvar.

Vinnaren blir precis som förra gången odödlig och superlativen kommer att hagla över segraren från min sida.


Förra omgångens segrarinna Alexandra Malmberg kommer att få en egen inbjudan att deltaga och frågan är om det egentligen finns någon som kan slå henne? 



LYCKA TILL






Av Anders - 20 augusti 2009 11:59

Det var för någon dag sedan och platsen var soffan framför TV:n


Naturligtvis var det Friidrotts-VM som visades och grenen var Damernas 800m. När deltagarna tagit sig i mål och segraren i ett av försöksheaten zoomades in ställde jag mig upp och vrålade

- DET ÄR EN MAN


Tydligen vrålade jag så högt att det hördes lång väg för i tidningen dagen efter så kunde man läsa att det internationella friidrottsförbundet beslutat sig för att utreda om Caster Semenya verkligen var en kvinna :)


Caster Semenya vann hela skiten och tog alltså hem en guldmedalj från Berlin.

Det är naturligtvis synd om flickebarnet som är född 1991 att behöva se ut som en 35-årig man och jag tror nog att hon verkligen är kvinna.

Undrar om det kan vara så att det är något otillåtet preparat som gett henne den maskulina uppsynen??

Förhoppningsvis är det så tragiskt att hon ser ut som hon gör, alltså ful som stryk utan att ha dopat sig.

 

Det står väl ganska klart att män är snabbare än kvinnor beroende på hur kroppen är uppbyggd, men att man skulle fuska genom att ställa en man på startlinjen i en gren för damer låter verkligen osannolikt. I alla fall i modern tid...


i tidningen Expressen går det att läsa följande och i vanliga fall tycker jag inte om fuskare, men just i detta fallet så blir man ändå lite imponerad av hur länge detta bedrägeri kunde pågå. Huvudpersonen fick sitt straff till slut ändå kan man väl säga :)



OS i Los Angeles 1932              

Damernas 100 meter vanns av Stanislawa Walasiewicz, Polen, på 11,9. Historien om henne är en aning märklig. Hon kom som tvååring till USA och hon var på väg att få sitt amerikanska medborgarskap till spelen. Men hon rev pappren och tävlade för Polen. Hon blev efter Los Angeles mest känd som Stella Walsh och vann sedan fram till 1951 inte mindre än 35 amerikanska mästerskap. Under ett väpnat rån 1980 i Cleveland blev hon skjuten och vid obduktionen uppenbarades det att hon var man!


Det, mina vänner.... ÄR HUMOR



Festina Lente

Av Anders - 18 augusti 2009 11:29

Skönt att ha fått lite kommentarer på mitt förra inlägg :)

Det hade ju inte varit någon mening att skriva om dålig inställning om ingen läser om det.

Förhoppning finns att någon tänder till !!


----------------------------------------------------------------------------------------------

Friidrotts-VM är underhållning på allra högsta nivå. Jag skulle kunna sitta en hel dag och titta på allt ifrån kvinnliga kulstötare till manliga stavhoppare.


För er som har en stor trädgård så tycker jag ni ska gå ut och mäta upp världsrekorden i de olika hoppgrenarna. (Gärna kastgrenarna med, men då har ni en jävligt stor trädgård)


Det är sjukt vad långt en människa kan hoppa

Det är sjukt vad högt en människa kan hoppa


Spänner man upp ett snöre  2,45 meter upp i luften och ställer sig under så blir man imponerad.


Att stega upp längdhoppsrekordet och ägna sensommarkvällarna åt att försöka slå det är en  höjdare så här i kräftskivetider


Tresteg!! Denna märkliga sport som är allt annat än logisk. Vem fan har kommit på den?? 


I kastgrenarna har det pratats en del om utövarnas kroppshydda, men hade dessa kolosser inte haft den mängden fläsk utanpå sina muskler så hade de antagligen inte sett så roliga ut i slowmotion. Jag är för fläskiga kulstötare som aldrig slutar dallra i repriserna. En klar stämningshöjare


Att skriva om sprinters är bara löjligt. Det är så uttjatat och spänningsmomentet ligger nu "bara" i att se hur snabbt Bolt kan springa. Gay försöker komma undan med att säga att han också kan springa så fort, men följdfrågan jag sitter och väntar på kommer inte. Självklart borde reportern fråga honom varför han inte gör det då!!?!?


 Jamaicas dominans i sprintgrenarna kommer att vara än tydligare när det är dags för 4x100 meter. Både på dam- och herrsidan


Gång? Kommentarer är nästan överflödiga. Det är ju inte en käft som följer reglerna. Syns klart och tydligt i slowmotion




--------------------------------------------------------------------------------

 

Nu känns det som om jag sågat hela spektaklet men faktum är att jag älskar friidrott. 


Synd att de flesta av Sveriges representanter med medaljchans antingen är skadade eller har slutat. De som är på plats är ju knappt i närheten.... Men konstigt nog så verkar de alla tro att de är världsstjärnor


---------------------------------------------------------------------------------


Igår blev det kanelbullar och idag lutar det åt äpplekaka. Viktigt att det husliga får sitt i dessa mästerskapstider




Festina Lente

Av Anders - 14 augusti 2009 23:56

Om man spelar fotboll som vuxen människa så är det i alla fall för mig ett spel som är på fullaste allvar!!


Dessvärre brukar man inte allvar ute i Smyge för tillfället.

Östra Torp - Liga 06 3-3

Östra Torp - Askeröd 5-5


Det är Kalle Anka Resultat....

3-3  och 5-5 borde inte existera. Antingen släpper man in mål, eller så gör man mål. Man kan inte syssla med båda sakerna.



Folk tränar inte ordentligt och när vi tränar så är det inte med rätt inställning. Det kan tyckas att jag är gnällig nu, men om vi inte börjar bruka allvar på träningarna så kommer vi att få vara glada för ett poäng per match i höst....


Jag har brytt mig, men kunnat köpa det vid vissa tillfällen om jag suttit på bänken ibland, men när jag ser en inställning från många i startelvan som inte är 100% samtidigt som jag får spela kvadraten med kreti och pleti när startelvan övar något som sedan resulterar i 5 mål i röven.... Sånt gör mig besviken. Det är förnedrande att få öva 5 meters passningar som 29-åring när elva startspelare kör annan träning på andra planhalvan.. 

Finns mycket annat jag kan göra i så fall istället för att träna fotboll


Det är tränarens uppgift att ta ut elva spelare som ska representera Östra Torp och jag är övertygad om att tränaren vill vinna varje match. Däremot känns det inte som att det spelar någon större roll för delar av spelartruppen hur det går.


Fotbollsmässigt är vi individuellt det klart bästa laget i denna serien och om vi bara vill, vågar och orkar spela den fotboll som jag vet att vi kan så ska vi ta hem serien. Nu har vi satt oss i en situation som inte alls är särskilt trevlig och även om vi bara har en förlust så kan Rydsgård faktiskt gå om oss om de vinner sin match.


Hoppas det är många som läser detta och rannsakar sig själv för vi behöver något som väcker oss ur sommardvalan!!



Att vi gör 8 mål på 2 matcher är bra, så där har jag i alla fall inget att klaga på...... 




Jag hatar fotboll ibland




Festina Lente

 

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards