Alla inlägg under februari 2009

Av Anders - 21 februari 2009 15:58

Då var alltså första matchen för året avklarad!!

Vinst med 5-2 mot Öja!


Johan Revesz hade klart för sig när jag stegade in i duschen efter matchen. Hans kommentar kanske kan låta nedsättande mot mig, men jag har tillräcklig självinsikt för att förstå att det han sa är helt korrekt.


- Tur du var med idag giis, annars hade jag varit sämst


Jag var även den första att kommentera min kanske inte helt lyckade insats idag. Om man ska säga något positivt om min insats så är det att vi åtminstone höll nollan så länge jag var på banan. Så i den statistiken är man i ledning.


nog sagt om denna matchen. Nu glömmer vi detta och tittar framåt

--------------------------------------------------------------------------------------------------


Kvällen har mycket gott att erbjuda. Det vankas fläskfilé och ett par glas rött till det.

Melodifestival med det sedvanliga klagandet på röstningsförfarandet står också på menyn.


Eftersom fläskfilén tillagas av Elin (bäst jag håller mig undan för att få bästa resultat) så ska jag fixa tilltugg till melodifestivalen i form av världens största godispåse





Festina Lente

Av Anders - 18 februari 2009 21:07

Det är femte och sista veckan nu och det är väl så att det krävs en lite tuffare utmaning än förra veckan!!


Det finns en bilmodell som har fått sitt namn efter sista bokstaven i det grekiska alfabetet. Ta andra bokstaven i bilmärket och spara den

 

Om man färdas norrut och gör en 90 graders sväng åt höger precis på den geografiska nordpolen så färdas man åt vilket väderstreck? Spara tredje bokstaven


Nu sätter ni ihop de två bokstäverna ni fått fram och då har ni fått beteckningen på ett grundämne. Eftersom alla har memorerat det periodiska systemet så vet ni precis vilket jag menar :)


Atomnumret på detta ämne är lika med året en person blev utnämnd till diktator i sitt rike. Mycket viktigt är att bokstäverna f, K och r inte ska förglömmas!!

Vem är personen jag söker??? Skicka svaret i en kommentar till detta inlägg så snabbt ni kan!!


Google är en människas bästa vän


Lycka Till mina vänner




Av Anders - 18 februari 2009 20:21

Redovisningen av fjärde veckans tävling kommer här och som man kan se så är det förändringar i toppen. Alexandra svarade visserligen helt rätt, men eftersom hon svarade alldeles för sent för att få poäng så blev hon omsprungen av såväl Henrik Hansson som Anders Vedmar.


Rätt svar var naturligtvis McDonald´s och jag har godkänt alla möjliga stavningar :)





Kul att se att en ny aktör i tävlingen går in och kniper veckans förstaplats. Martin "Märta" Jönsson får veckans 8 poängare.


Tvåa blev Henrik "HH" Hansson och med dessa 7 poängen så går han förbi Alexandra i toppen.


Som stolt trea har vi Anders "34" Vedmar och han får 6 poäng för den bedriften.


Ina S hamnar på fjärde plats. Är det månne Ina Scott, den gamla fina travaren som börjat blogga?? 5 poäng till Ina S


Femte och sista poängplatsn går även den till en nykomling. Han/Hon har skrivit under med McDonalds så jag har mina aningar om att det är Hamburgertjuven som står bakom dessa 4 poäng

--------------------------------------------------------------------------------------------


Ställning efter 4 veckor:


1. Henrik Hansson 18

2. Anders Vedmar 17

3. Alexandra Malmberg 15

4. Martin Jönsson 8

5. Robin Nilsson 5

5. Magnus Malmberg 5

5. Ina S 5

8. McDonalds 4

9. Peter Olsson 3

---------------------------------------------------------------------------------------------


Sista veckans tävling kommer strax så håll ögonen öppna. Förstaplatsen ger denna veckan hela 9 poäng!!!!!!!

Av Anders - 13 februari 2009 11:30

Äntligen börjar nivån på tävlingen bli okej. Det ramlar in lösningar med rätt svar och jag är sååå glad! För att avslöja lite om vem som hann först så kan jag ju säga att vi har en ny ledare inför sista veckan

-----------------------------------------------------------------


Jag är 29 år fyllda och det känns!! Det känns något så in i helvete att man inte är 20 längre.. Att kliva upp ur sängen på morgonen är allt annat än en barnlek. 

Man vaknar och allt känns jättebra tills dess att man ska röra sig. Huvudet är det enda på kroppen som känns som vanligt. Axlarna ömmar, ryggen känns stel, man har inte någon riktig styrka i fingrarna, benen knakar när man rätar ut dem och när jag rör tårna kittlar det ända upp i halsen.....

Ska man vara riktigt negativ så kan man tänka på hur det kommer att kännas när man är 50,60 eller kanske 80. JAG ÄR FÖR FAN BARA 29 och borde alltså må riktigt bra ett par år till!!!!


Nu ska jag göra något vettigt istället för detta bloggande. Det är ju världscupen i sprint nu :) så jaglägger mig på soffan och vilar lite!!


Festina Lente

Av Anders - 11 februari 2009 20:33

Denna veckan vill jag ha in många svar!!! Se till att svara NU


Sökes: Företag


Amerikanska presidenthustrun Nancys man har förnamn som lätt kan förknippas med detta företag.

 

Om du bor på en farm och är gammal så är det möjligt att du heter likadant som företaget

 

Den kända logotypen är en bokstav som upp och ner blir en dubbel version av en annan bokstav


Svaren lämnas snarast som en kommentar till detta inlägget. Denna veckan är det löjligt lätt och jag hoppas att det blir jämnt i toppen av tävlingen inför den avslutande veckans tävling!!



Av Anders - 11 februari 2009 20:16

Då har vi kommit mer än halvvägs in i min tävling :)

Redovisning av veckans tävling blir busenkel för det är endast 3 rätta svar


Först in med rätt svar var Anders Vedmar som därmed plockar hem de åtråvärda 7 poängen. Eftersom han hade 4 sedan innan så plussar vi snabbt ihop 7 och 4 och då blir det 11

Henrik Hansson blev tvåa och får 6 nya fräscha poäng att lägga till sina 5 och hamnar alltså på 11 poäng

Trea och sist in med rätt svar blev den nuvarande ledarinnan Alexandra Malmberg som med sina 5 poäng denna veckan går upp till 15


Lösningen till veckans tävling var ganska enkel:

Musik:

Alice Cooper album från 1971 + Band med bla Schyffert och Berg


Alice Coopers album = Killer, och bandet är naturligtvis Whale

Killer Whale = Engelska namnet på Späckhuggare


Film:

Första delen i efternamn hos Ned Logan i "Unforgiven" från 1992  + Namn på deppig figur i en chokladfabrik


Det är Morgan Freeman som spelar Ned Logan i Unforgiven och den deppiga figuren i chokladfabriken är Willy Wonka.

Första delen i Freemans efternamn är Free, och Willy är ju den deppiga figuren. Det är alltså Free Willy jag syftar på. Rädda Willy på svenska!!


pluspoäng till mig själv för att den deppiga figuren spelas av just Johnny DEPP !!!!


Ställning:


1. Alexandra Malmberg      15

2. Anders Vedmar             11

3. Henrik Hansson             11

4. Robin Nilsson                 5

5. Magnus Malmberg          5

6. Peter Olsson                  3



Av Anders - 4 februari 2009 22:05

Nu när vi har fått lite fler deltagare med poäng i min tävling så är det väl bara att fortsätta på den lite lättare vägen. Första veckan var ju helt för svår de jag bara fick in 3 rätta svar.

---------------------------------------------

Poäng från 3 till 7 ska delas ut så sätt igång och svara så snabbt som möjligt


För att lösa denna veckans tävling krävs kännedom om bland annat djur & natur, musik och film!! (google är som vanligt tillåtet, men våga försök utan  så mår ni mycket bättre)


Följande är ledtrådar som leder till ett djur.... Jag söker det latinska namnet



-------------------------------------------------------------

Musik:

Alice Cooper album från 1971 + Band med bla Schyffert och Berg


Film:

Första delen i efternamn hos Ned Logan i "Unforgiven" från 1992  + Namn på deppig figur i en chokladfabrik

--------------------------------------------------------------



Nu har jag så gott som gett för mycket till alla er googlare ....


Lösningen skickas som en kommentar till detta inlägg

Lycka till!!!


Av Anders - 4 februari 2009 19:45

Då kommer här lösningen på veckans lilla klurighet!!


Det är naturligtvis NEW YORK som är det rätta svaret. Glädjande nog så fanns det ett antal personer som kunde klura ut det och det finns fortfarande hopp för mänskligheten :)

För att komma fram till att det var NEW YORK bör man veta att det var ett äpple som fick Newton att tänka över gravitationen. Äpplet var alltså en liten version av New York som ju kallas för "The Big Apple"


Svårare än så var det inte mina vänner


Poängen som delas ut är


6. Alexandra

5. Nilsen

4. Anders "34" Vedmar

3. Peter (Efter att ha frågat peter vad han egentligen menade så fick jag fram att han menar New York som svar)

2. Henrik

------------------------------------------------------------------------------------


Detta ger en totalställning som ser ut så här


10. Alexandra

5.  Manne

5.  Nilsen

5.  Henrik

4. Anders Vedmar

3. Peter "popetoteror"


----------------------------------------------------------

Alexandra har tagit en ledning som i detta nu verkar ganska överlägsen. Glöm dock inte att poängen ökar för varje vecka och att man alltså tjänar på att vara på topp ju längre in i tävlingen man kommer.... En som har ledningen nu kan ju missa en vecka och är då förbisprungen av ett par hungriga efterföljare...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards