Alla inlägg den 28 januari 2009

Av Anders - 28 januari 2009 18:11

Först vill jag nämna att förra veckans tävling antingen var för svår eller så läses min blogg av människor som inte kan/vågar tävla i den här typen av tävling.....


Vi hoppas på det bästa och drar ner svårighetsgraden ett par steg så får vi se om det ramlar in lite fler svar denna vecka.

------------------------------------------------------


Svaret jag söker denna vecka är en Stad.


Enligt sägnen var det en liten version av staden som fick Isaac Newton att börja fundera på hur gravitationen egentligen fungerade

------------------------------------------------------------------------



Skicka svaret som en kommentar till detta inlägget. LYCKA TILL

Av Anders - 28 januari 2009 17:53

Här kommer ställningen i min tävling! De poäng som skulle delas ut var 5,4,3,2,1 men eftersom jag bara fick in 3 korrekta svar så kan jag bara ge de svaren poäng.


Ställning efter vecka 1


5 poäng: Manne!! Från att ha varit nederlagstippad av mig så går han minsann och visar att det inte är något fel på varken hjärnan eller tävlingsinstinkten


4 poäng: Alexandra!! Hon är antagligen den som kämpat mest med lösningen. Mest pga bristande kunskaper i tennis


3 poäng: HH (Henrik Hansson) Lämnade in lösningen på sista dagen och får därmed 3 poäng


5     Manne

4     Alexandra

3     Henrik

2     ingen

1     ingen

Av Anders - 28 januari 2009 17:49

Summeringen av första veckans tävling kommer här och jag är förvånad att jag inte fått in fler rätta svar än de 3 som kommit in.


 Lösning:


Vi går igenom veckans tävling och vi gör det naturligtvis i rätt ordning.

Första bokstaven/siffran som skulle in var 6. Gustav Vasa dog 1560 och 1+5+6+0=12 12/2=6


Första mannen på månen var Neil Armstrong och hans initialer i omvänd ordning blir ju AN


Den Amerikanska delstaten Virginias förkortning är VA


Eftersom jag håller på Arsenal i Premier League så var det ju tvunget att det skulle finnas en fråga med anknytning till den klubben. Numret på Fabregas rygg är 4


Sista och kanske den svåraste ledtråden var det engelska ordet Let. Sista bokstaven X 2 blir Lett och om man byter ut näst sista bokstaven i alfabetet (e) mot näst sista bokstaven i alfabetet (ä) så får man ordet Lätt


Det ger följande: 6anva4lätt.... Nu kommer jag till en tråkig grej

Jag borde vara lite självkritisk till veckans tävling då det tydligen gått att tyda den på lite olika sätt. Jag har fått telefonsamtal och inlägg här i bloggen som visar på detta.


Det har visat sig att det finns en hel del (faktiskt fler än som svarat rätt) som har svarat SEXAN VAR FÖR LÄTT  och jag kan givetvis nu i efterhand förstå att man kan få det till det, men det var ju inte riktigt det svaret jag var ute efter och då kan jag inte godkänna det heller.

Rätt svar ska vara: FAN VAD LÄTT och det får man om man byter ut 6 och 4 mot bokstäver i alfabetet. 6:e bokstaven är F och 4:e är D.

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards