Alla inlägg den 7 september 2009

Av Anders - 7 september 2009 18:42

Alla vet förhoppningsvis hur vanliga stolpar till gatubelysning ser ut? Om en gata har 7 stolpar på ena sidan och 5 stolpar på andra sidan blir det 12 stycken stolpar.

Hur många ben har 4 helt vanliga och normala stolpar?


Frågan lyder alltså: Hur många ben har 4 helt vanliga och normala stolpar?


1 stolpar= 2 stolar. 4 stolpar är således 8 st och då varje stol har 4 ben så är rätt svar 32

Enkel matematik, eller hur??


Det svåra för mig denna veckan är att ge ut poäng eftersom de flesta med rätt svar faktiskt svarat fel först och dessutom fått reda på det av mig. Kanske fel av mig att säga till dem att de hade fel, men jag har bestämt mig för att inte ge de som svarat mer än en gång några poäng. Det är väldigt skönt att vara enväldig domare :)


Julemand var först in med rätt svar, men hade redan svarat fel och blivit underrättad av mig om det. Därför får han 0 poäng


Osten har svarat rätt och är dessutom ny i tävlingen. Han går rakt in och krigar i toppen efter att ha fått 10 poäng denna veckan. Stort grattis


För Alexandras del gäller samma som för Julemand. 0 poäng trots rätt svar


Nästa deltagare som svarat rätt är Glennemannen och med 8 poäng denna veckanär han vår nye ledare. 


Nilsson åker dit på samma grunder som många andra. Fel svar först och då hjälper det inte att man har utförlig lösning i sitt rätta svar när man väl tänkt om.


Manne svarar också 32, men efter långvarigt telefonsamtal där han pressade mig på det rätta svaret så är han diskad denna veckan


Poäng efter 2 veckor

Robin Nilsson 10 poäng + 0 =10

Anders Vedmar 8 poäng + 0 =8

Glennemannen 6 poäng + 8 =14

Popetoteror (Peter på rövarspråket) 5 poäng + 0 = 5

Cocarorololinone (Caroline på rövarspråket) 4 poäng + 0 = 4

Julemand 3 poäng + 0 = 3

Jensen 2 poäng + 0 = 2

Alexandra M 1 poäng + 0 = 1

Osten 0 poäng + 10 = 10


Topp 3


1. Glennemannen 14 poäng

2. Robin 10 poäng (leder över Osten pga deltagandet i första veckan)

3. Osten 10 poäng

-------------------------------------------------------


Ny vecka och ny deltävling 


Jag söker en historisk person. Glöm inte att svaret ska skickas som en kommentar till detta inlägg.


Började med 9 månaders "fångenskap" på ö

Avslutade med ca 5½ år i fångenskap på annan ö

Låt skriven av bland annat Stig Erik Leopold Anderson besjunger plats som i hög grad är förknippad med personens fall

Handen på hjärtat, så är väl detta inte särskilt svårt


Lycka till





Av Anders - 7 september 2009 18:37

Tävlingsveckan som gått har bjudit på många felsvar och en del rätta svar. De rätta svaren ska jag nu gå igenom för de flesta av dem har tillkommit med viss hjälp av mig och kan därför inte godkännas.

Ikväll är den 3:e veckans tävling här


Håll utkik

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards