Alla inlägg den 23 november 2008

Av Anders - 23 november 2008 16:51

Helgens underbara vinterväglag verkar inte ha ställt till med så mycket oreda här i Trelleborg som jag förväntat mig. Är det möjligt att skånska bilförare tagit lärdom av föregående år??

Skåne förresten. Åtskilliga gånger har man sett omröstningar överallt på nätet om vilken den fulaste dialekten i Sverige är. Given etta i nästan alla dessa omröstningar är SKÅNSKAN. Stockholmskan kommer också i topp (med all rätt) och sen har vi Gotländskan som brukar hamna i botten och därmed ofta koras till den vackraste dialekten.

Är det influenser från det Danska språket som gör vårt talspråk till det fulaste? Vi skriver på Svenska så skriftspråket är det inget större fel på (om man inte frågar en svensklärare, men så är det ju i hela landet)


Eftersom jag nu tagit upp omröstningar på nätet är det självklart att jag ska sätta upp en egen omröstning här på bloggen för att se vad mina trogna läsare tycker. Så sätt igång och rösta. Jag tänker inte styra er till att rösta på något särskilt, men fan ta er om inte rätt dialekt vinner.



För att förklara det sista alternativet i omröstningen så kommer det ett litet klipp från Youtube. Lyssna och njut


Festina Lente
Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards