Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Vad är det för snack egentligen?

Av Anders - 26 november 2008 00:39

Det är med skräckblandad förtjusning jag kollar upp omröstningen. Att Göteborgskan ligger där uppe och nosar på toppen var ju ganska självklart. Det gör de alltid i denna typen av omröstningar och att det är Trelleborgskan (Lyssna och njut i tidigare inlägg) som just nu är nummer ett hade jag också förväntat mig. Jag lever och verkar ju faktiskt i Trelleborg och några långväga gäster i min blogg har jag antagligen bara ett par stycken :( Patriotismen visar sig alltså vara stark.


Östgötska (öschötska)är tydligen också mer poppis än tex Gotländska som jag hade som en liten favorit innan jag startade omröstningen. Ingen poäng till Gotland än och jag skyller på Babben. Det finns anledning att tro att Babben har tjatat ihjäl hela charmen med Gotländska språket. År ut och år in är Babben Larsson den mest kända Gotlänningen (Om man inte är Hockeyfreak och dessutom håller på Färjestad där Håkan Loob är Kung, General, Överstemarskalk och Diktator)

Nä du Babben, det är antagligen ditt fel....


Tittar vi vidare på listan så är det i skrivande stund lika mellan Norrländskan och Rinkebysvenska. Hade Norrlänningar bara pratat med varandra så hade de antagligen legat högre, för då hade det verkligen funnits en dialekt där uppe. Jag förstår att jag trampar måna norrlänningar på tårna när jag tar ett så stort område och samkör alla deras dialekter som Norrländska, men va fan. Jag kan ju inte ta hänsyn till alla 18 personer


Halländska dialekten står på noll... men jag förstår det. Stefan&Christer blandat med Per Gessle är ingen riktig höjdare. Men det kan bli kul om man tvingas titta på Stefan&Christer (VEM FAN ÄR VEM AV DEM) när de sitter på en sten, vid en sjö, i en skog, i ett landskap med ohygglig dialekt....


Rinkebysvenskan är på gång. En röst placerar "dialekten" före gamla klassiska svenska läten som Värmländska, Dalmål, Småländska, Gotländska och Halländska. Jag tror att Rinkeby kommer att ta över Dalarnas fina midsommarfirande på sommaren och Vasaloppet på vintern. 


Värmland, värmland, värmland. Vi har nu äntligen blivit av med Johnny Holm. För visst slutar han prata i TV nu när hans son slutat hoppa höjdhopp???? och för er skull är det ett gigantiskt lyft. Snart kommer de första rösterna att trilla in pga Holmeffekten.


Stockholm har en dialekt som inte är särskilt poppis i min omröstning. Kanske beroende på att språket där inte är särskilt tilltalande för oss som inte är infödingar i Kungliga huvudstaden. Vad som gör oss negativa till denna typen av dialekt har jag ingen aning om, men antagligen är det något sorts mindervärdeskomplex. Ungefär som David o Goliat. David gillade inte Goliat för att Goliat var dum nog att inte gilla David.. En sten senare så var den kampen över.. Tänk på det Kung Carl Gustav och gänget...


Då jag är skåning och resten av Sverige har hånat vår dialekt sedan 1658 ungefär så känner jag att jag har all rätt i världen att komma med alla dessa påhopp. Skånskan må vara det värsta tänkbara lätet för många som inte kommer härifrån eller bor här, men för mig är det precis tvärt om. Ett korrekt uttalat skorrande R är som en upplöst brustablett i ett stort glas vatten på nyårsdag, - Som en skänk från ovan!


Festina Lente

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders - 19 juni 2010 11:12

I tisdags var det åter igen en vardagsmatch och denna gången var det på IFK Ystads mycket trevliga hemma-arena. Namnet på anläggningen har tyvärr ramlat bort, men någonting säger mig att det är ungefär Sandskogens Idrottsplats. Om inte så föreslår ja...

Av Anders - 6 juni 2010 10:06

Östra Torp - Skivarp 1-2 Efter att ha suttit på bänken i 90 minuter mot Hammenhög borta i Hillbilly-Land så var man väl inte på bästa humör. Den efterföljande matchen mot Skivarp skulle dessutom spelas på en torsdag i ojämn vecka. Ojämna veckor ...

Av Anders - 21 maj 2010 22:45

    Ser man till tabellen så är 3-3 ett mycket märkligt resultat och ser man till matchen så är jag villig att hålla med om att det inte var helt rättvist. Visst går fotboll ut på att göra mål och bevisligen så gjorde båda lagen lika många, men s...

Av Anders - 13 maj 2010 11:39

Till en början vill jag säga att jag inte hatar någon sport, det finns bara några sporter som intresserar mig mindre.     Ishockey har aldrig varit en sport som fascinerat mig särskilt mycket. Man tittar lite när det är OS och VM, men för övrig...

Av Anders - 8 maj 2010 14:19

Här kommer de senaste två matcherna !! Dubbelt så kul alltså   Östra Torp - Liga 06  3-0   En match där vi sedan förra säsongen var medvetna om att Liga 06 är ett spelande lag som i sina bästa stunder kan rulla runt bollen riktigt bra.   ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards