Alla inlägg den 13 december 2008

Av Anders - 13 december 2008 17:32

Årets julbord med jobb är överstökat och stämningen var väl kanske inte helt på topp efter uppsägningar och skit, men det var skoj ändå.


Folkets Park var platsen för årets skådespel i matglufsande och jag såg många som tog mat både 5 och 6 rundor. Köerna som bildades var enorma och smart som man fått för sig att man är så hivade jag upp ett stort lass med mat direkt för att jag skulle slippa stå i kö sen.

Dessvärre är det inte gott att blanda senapssill med något annat än ägg och det blev jag varse när jag satt mig vid bordet och börjat äta. Den konstiga smaken till trots så lyckades jag få ner allt på tallriken.

Ett sug efter köttbullar smög sig på mig efter en stund så jag fick minsann gå och ställa mig i kön ändå. 


Nu är det väl egentligen inte maten som är det viktigaste på julbordet, så jag lämnar den nu och tänkte berätta om lite viktigare saker.


Man ska dricka och mingla samtidigt som man blir underhållen av något fint band som spelar julmusik. Orkestern som spelade (Milles) lyste med sin frånvaro de första timmarna. De satt och tryckte i sig mat som alla andra och min dansanta Makedonska arbetskamrat muttrade något om att han skulle gå bort med några hundralappar för att de skulle börja spela. 

Till slut kom de dock igång och dansande galningar som nu blivit lite påverkade av alkohol intog dansgolvet. Det buggades hej vilt och jag undrar om inte Tony Irwing hade blivit röd i huvudet av det som utspelades igår. Det var fan inte många som visste vad de gjorde


Tänk er nu en kvinna på 50 kilo och en man på 120 kilo. Han greppar tag i hennes händer och påbörjar en rörelse som påminner om den man gör när man kavlar ut deg när man bakar. Kvinnan flyger bakåt för att sedan i nästa sekund riskera whiplash-skada när hon åker mot mannen i så hög hastighet att hon studsar mot sin danspartners mage och så fortsätter det tills musiken stannar upp. Omtöcknad tackar hon artigt för dansen och är på väg mot sitt bord när näste man tar tag i henne. Det kavlas återigen deg och jag är inte säker på att alla kvinnor överlevde kvällen.


Efter ett gäng öl, några snapsar och en päronkonjak kändes det som om klockan var slagen och mycket riktigt slutade festen i precis rättan tid. 

En kort promenad ner till Lyktorna och vad får man se där inne?? Halva styrkan från Folkets Park hade nu förflyttat sig till ett av stadens äldsta vattenhål. Fyllefesten fortsatte alltså och det var bara att hänga på. Det blev dock bara en halv öl för min del eftersom jag var inne i ett samtal med en mycket vettig människa.

Det är nu konstanterat att det finns fina och vettiga människor även på Tre Lyktor. 


En promenad hemåt som blev lite längre än fågelvägen och sen rasade man ner i sin säng nöjd över att man överlevt kvällen.


Svenska Julbord borde förbjudas ur ett hälsoperspektiv. Fet mat och starka drycker hör inte till det mest nyttiga. Visserligen får man motion av allt buggande, men det väger inte upp det onyttiga på långa vägar.


Nu är det strax dags för godis och film. Och till det blir det ett stort glas vatten för att skölja ner gårdagens uppvisning i frosseri


Festina Lente

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards