Alla inlägg den 25 december 2008

Av Anders - 25 december 2008 14:11

Idag är det dagen efter den beryktade julafton och det är idag man som singelkille ska ut och festa och hitta sig en fru.

Tror jag skiter i det där med fru, men festa ska jag.


Julen var trevlig. Jag är inte så förtjust i den egentligen, men med rätt folk omkring sig så blir det mesta bra och trots att tomten inte kom på besök så delades det ut julklappar ändå.

Min egen skörd av klappar är jag mer än nöjd med, så tack alla inblandade :)

För ungefär 2000 år sedan gavs de första julklapparna bort. Det var rökelse, myrra och guld om jag inte har helt fel för mig. Rökelse vet jag vad det är för något och guld känner alla till. Men MYRRA???? VAD ÄR DET??


Naturligtvis har jag kollat upp det nu, men för en kvart sedan visste jag inte vad det var. 



Myrra:

Myrra är en välluktande gummiharts, saven från diverse taggiga buskar eller små träd av släktet Commiphora.

 

I bibeln omtalas den bland ingredienserna i den heliga smörjelseoljan och den nämns också tillsammans med rökelse. Det berättas vidare ofta att myrra användes för väldoftens skull och kvinnorna använde den i sin skönhetsvård (massage med myrraolja). Myrra blandades också liksom andra kryddor i vin för att det skulle smaka och dofta bättre.


Nästa år ska jag endast önska mig MYRRA. Denna välluktande gummiharts är ju multifunktionellt och är den ultimata julklappen.


Det jag skriver nu borde jag inte skriva, men jag gör det ändå.

Igår planterade jag tre stycken godiskarameller i den stora julgodisskålen. Kanske inte så konstigt att man fyller på med godis, men just dessa tre karameller hade den lite udda egenskapen att de efter ett tag i munnen skulle börja smaka fisk.

Visserligen äts det fisk till jul, men det är kanske inte den smaksensationen man är ute efter när man äter godis.

Eftersom jag var den siste att lämna julfirandet så vet jag att godisskålen nästan var helt tom, förutom på 4-5 godisbitar.... Mina planterade karameller fanns bland dessa övergivna stackars bitar och jag känner mig misslyckad.


Är det höjden av otur att misslyckas med ett så väl genomfört "Practical Joke" på julafton eller blev jag genomskådad?? Är det mig det skrattas åt kring borden idag?


Nu kan det hända att min mamma eller min lillebror har tittat i skålen idag och sett 3 röda karameller som såg mumsiga ut och stoppat dem i munnen. I så fall känner jag ändå att jag lyckats lite, men antagligen så går mitt lilla skämt helt omärkt förbi (förutom att jag skriver det här då alltså)


Ett litet bekymmer jag har om min mamma skulle få en Fiskkaramell i munnen är att hon när hon läser min blogg kommer att förstå att det är hennes förstfödde son som ligger bakom. 

Undrar om det kommer att bli konfrontationer ????


Som en sista sak måste jag ju nämna att årets Julspel gick som en dans. Jag krossade allt motstånd i "Trivial Pursuit" och visade vem som besitter de största kunskaperna i familjen. Länge leve mästaren




Festina Lente





Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Hur många mål gör Anders "giis" Mårtensson i årets division 5 ???
 0
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10 eller fler
 2, men båda är självmål

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards